2016. október 13., csütörtök

Túrák a Dél-Bánságban: Néra völgye

Rengeteg személyes emlék fűz a Néra völgyéhez, sokszor koptattam ösvényeit gyerekként is. Nagy élmény volt, amikor először jártunk itt 11.-ik végén az osztálytársakkal. Egy hétig nomádként éltünk, teljesen elzárva a civilizációtól: élveztük a természet vadságát, a hűs folyót, az éjszakába nyúló beszélgetéseket a tűz mellett. Mikor teljesen kifogytunk a kajatartalékainkból a környező tanyákra indultunk felfedezőútra tojást és kukoricalisztet vásárolni. Bográcsban főztük a puliszkát, sőt még a kagylólevest is kipróbáltuk... Remek buli volt!

Mészkősziklába vájt ösvények a Néra mentén

Fürdőhely homokpaddal

A völgy egyediségét a lassan kanyargó Néra mentén magasodó sziklákba vájt ösvények, alagutak és a szubmediterrán klíma hatására kialakult, ritka fajokban gazdag növényzet különleges ötvözete adják.
A  Néra völgye egyike az ország leghosszabb szurdokainak, kb. 22 km hosszú, ennek mintegy 20 kilométere szurdok jellegű. Ezt a távolságot akár egyetlen nap alatt is végig lehet járni, főleg mert nincsenek jelentős szintkülönbségek. Az ösvény szinte végig a Néra mentén halad, csak az Ördög tó előtt kell kimászni egy kis kaptatót, majd leereszkedni a tóhoz.

Egynapos őszi teljesítménytúraként egy diákcsapattal mi is végigjártuk a Néra völgyét egyik évben a Bei (magyarul Bég) hídtól Újsopot faluig. Az egyedüli nehézség az volt, hogy egy esősebb időszak után mentünk és elég magas volt a Néra vízállása és erős a sodrás azon a ponton, ahol át kell kelni a túlsó partra vízben gyalogolva (kb a túra közepén, a La Carlige nevezetű helyen). Jól fogott volna egy kötél az átkelésnél! Amúgy, ha szárazabb az idő, a víz bokáig ér ezen a helyen. Jó tempóban (nem volt erőltetett menet!), sikerült szürkületre beérni a faluba, annak köszönhetően, hogy még az útvonal elején megspóroltunk pár kilométert, mert nem Szászkáról (Sasca Romana) indultunk, hanem a Bei hídtól.

A völgy egyik látványosabb része pont Szászka és a Bei patak hídja között van: egy függőhídon kell átkelni a Nérán, az  ösvény itt végig a folyó mellett halad, először a parton, majd sziklába robbantott keskeny ösvényeken és alagutakon. Egy óra múlva a Bei hídnál vagyunk, ahova autóval is el lehet jutni egy másik útvonalon. Innen kövezett szekérút vezet a Damian erdészházig, amely egy tisztáson terül el.  Nagyon jó sátorhely, a közelben egy erdei forrással. Ez azért is fontos, mert a Néra vize elég zavaros és nem iható!

Bázisunk a Damian ház mellett

Itt sátoroztunk egyik nyáron egy nagyon jó kis sulis csapattal pár napig, ekkor bejártuk nemcsak a Néra völgyét, hanem a Beusnita vizeséseket is (erről a vidékről itt írtunk egy májusi vízesés és orchidea túránk alkalmával).
Az erdészháztól az Ördög tóig  a szurdok ismét vadabbá válik, a kanyargó folyó oldalán sziklafalak tornyosulnak. Az ösvény a Nérát követi, sokszor a szikába vájt keskeny párkányokon kell haladni.

Kötéllel biztosított rész egy keskeny párkányon

Az Ördög tóhoz kb. 4 óra alatt juthatunk el a tisztástól, a táv oda-vissza is lazán bejárható, ha itt sátorozunk. A tavat egy barlang boltozatának beszakadása hozta létre, részben a feketés sziklakupola alatt található. A színe változó, hol türkízkék, hol sötétes, szinte fekete, annak  függvényében, hogy épp az égbolt kékje vagy a barlangfal sötétje tükröződik benne. Fura árnyjátékok vannak a felszínén és elég misztikus hangulata van.

Reflexiók az Ördög tóban

Az Ördög tavát elhagyva lassan megszelídül a táj, véget ér szurdok jellege és a Néra egy széles völgyön  kanyarog tovább, réteken, kaszálókon, kicsiny művelt területek között. Tanyák tűnnek fel itt-ott a tisztásokon, ahol az emberek úgy élnek mint többszáz évvel ezelőtt.

Szerencsére a Néra völgye egyelőre megmenekült a tömegturizmustól, talán azért is, mert elég elszigetelt helyen található, távol a főutaktól.  A fakitermelés a Néra-Beusnita  nemzeti parkot is veszélyezteti sajnos, épp a közelmúltban  folytak a viták arról, hogy a Romsilva kitermeli a védett területhez tartozó erdőségeket is.

A fotók a 2011-es túránk során készültek a Damian ház és az Ördög tó közötti szakaszon.